Pinkstervakantie (dag 6)
Vol goede moed vertrokken wij vanmorgen vanuit Harderwijk richting Amersfoort. Tot net na de Nijkerkersluis was het een en al regen, maar zoals altijd komt na regen zonneschijn. Met een lekker zonnetje en ruime windkracht drie voeren wij over het het Nijkerkernauw naar het Eemmeer.
Op het Eemmeer begon de motor opeens te sputteren en ik hoorde gelijk wat er aan de hand was, de brandstof was op terwijl de brandstofmeter nog aangaf dat er voldoende in de tank moest zitten. Eerst maar voor anker gegaan zodat we rustig een plan van aanpak konden opstellen. We hadden in ieder geval nog een jerrycan met 10 liter diesel bij ons dus die om te beginnen in de tank laten lopen. Vervolgens de brandstoffilters ontluchten, echter op de ontluchting van de motor zat op een plek waar ik niet goed bij kon en waarvoor en een aantal onderdelen (beugels en brandstof filter) van de motor moesten worden los gemaakt. Het starten van de motor lukte dus niet omdat er lucht in de motor zat.
Omdat het “uit elkaar” schroeven van de motor in een op de golven deinende boot niet echt lekker werkt hebben we besloten toch maar via de KNRM Helpt app assistentie te vragen aan de KNRM. Vervolgens zijn we fantastisch geholpen door de mensen van KNRM Huizen-Blaricum, die ons netjes hebben afgesleept en aangemeerd bij de 3 x 24 uur passantenplaatsen bij de monding van de Eem.
Bij de monding van de Eem, samen met mijn inmiddels gebelde neef de motor “uit elkaar” geschroefd om bij de ontluchting van de brandstof inspuiting te komen. Bij het losdraaien van het ontluchtingsschroefje brak deze af en zat er niks anders meer op dan dat mijn neef ons op sleep nam naar zijn woonboot Baarn om daar te kijken hoe we dit probleem konden gaan oplossen.
Gelukkig kwamen we tot de conclusie dat het ontluchtingsschroefje eigenlijk een M6 boutje is met daarin een “gaatje” voor de ontluchting, na wat vakkundig boorwerk van mijn neef heeft hij het ontluchtingsschroefje na kunnen maken. Eerst nog even 50 liter diesel getankt, nieuwe boutje gemonteerd, de motor ontlucht en hij liep weer als een zonnetje. Omdat het onder tussen al best laat was geworden hebben we besloten om de nacht door te brengen in Baarn aangemeerd naast de woonboot.
Als we thuis komen wordt de eerste actie een nieuwe brandstofmeter monteren…….